Založ si blog

Mladá nevesta

Kde bolo, tam bolo, bola jedna Rodina. Mala svoj príbeh, svoje tajomstvá, svoj zaužívaný rytmus a svojich stabilných členov. Potom však do Rodiny a príbehu vstúpila Mladá nevesta. Osemnásťročná, krásna, tak trochu hriešna, aby bola neodolateľnou, a tak trochu nevinná, aby bola ešte neodolateľnejšou.

 

Má osemnásť, za sebou minulosť, ktorá ešte nebolí, pred sebou budúcnosť, ktorej je na rozdávanie, a pred sebou kľúčové okamihy svojho života.

 

Má osemnásť, (myslí si, že) miluje Syna a pre to, aby sa stala súčasťou jeho Rodiny, spravila prvé vážne rozhodnutia. A – možno boli zlé.

 

Rodina mladú nevestu víta tak, ako sa patrí. Kým sa z dlhej cesty vráti Syn, má Mladá nevesta dosť času aj príležitostí zoznámiť sa s ľuďmi, ktorých autor charakterizuje len skrze ich funkciu v rodine. Otec veľa času trávi v nevestinci a pokladá za dôležité, aby sa s jeho prostredím a obyvateľkami zoznámila aj Mladá nevesta. Matka bola – a ostala – vychýrenou krásavicou, a Mladú nevestu chce priučiť umeniu byť krásnou a neodolateľnou. Dcéra sa narodila s určitým hendikepom, kvôli ktorému sa musela prácne učiť mať rada samu seba. Aj telesne. A svoje poznatky o umení rozkoše, ktorú si človek musí dopriať sám, chce odovzdať aj budúcej švagrinej. Strýko väčšinu dňa prespí a to, čo vraví, je tak tajomné, ako aj absurdné. Jedine sluha, komorník a strážny anjel Rodiny v jednom sa stará o to, aby sa všetci ostatní nemuseli starať o nič iné, okrem seba.

 

Dej a postavy, ktoré si kritikmi aj čitateľmi obľúbený taliansky autor Alessandro Baricco vymyslel ako kľúčové pre svoj najnovší prozaický počin Mladá nevesta, sú tak stajomnené a naoko alogické, že v pozadí temer cítiť spisovateľov úškrn a radosť zo sveta, ktorý tvorí. Sú knihy, ktoré vznikajú z potreby niečo povedať. A potom sú knihy, ktoré vznikajú z potreby písať. Mladá nevesta je plodom druhej kategórie. Autor sa ani nesnaží tváriť, že to tak nie je, a ponúka nám príbeh, ktorý je skôr umením pre umenie, ako pre život. Keď sa však čitateľ prestane priveľmi zamýšľať nad tým, čo nám to vlastne autor hovorí, a začne sa sústrediť na to, ako nám to autor vraví, zážitok je takmer istý. Zážitok z formy.

 

Práve forma je tak jedinečná, až si trúfam napísať – prelomová. Autor totiž bez varovania, bez kurzívy, niekedy dokonca v rámci jednej vety mení podľa ľubovôle rozprávača. Môže sa tak teda ľahko stať, že to, čo nám začal rozprávať vševediaci rozprávať, dopovie trebárs Otec, a následne jeho slovo prevezme Mladá nevesta. Unikátny spôsob môže sprvu pôsobiť mätúco, a zrejme nebude vyhovovať všetkým čitateľom, avšak pre tých, ktorí majú radi experimenty s formou či štýlom, bude Bariccov spôsob akiste prijemným prekvapením.

 

Sám Baricco – v rámci textu, do ktorého sa začlenil ako jedna z postáv, či aspoň rozprávačov, čo však už poznáme aj z iných postmoderných diel – princíp svojej autorskej metódy vysvetľuje tak, že „viac-menej náhodne zmením rozprávača z dôvodov, ktoré sa mi v tej chvíli vidia typicky technické, a navyše aj mierne estetické, s evidentným výsledkom komplikovať čitateľovi život, čo je samo osebe zanedbateľné, no má to nepríjemný efekt bravúrnosti, ktorý som sa v prvej chvíli dokonca usiloval potlačiť, no potom som to vzdal jednoducho preto, lebo som nemohol počúvať tie vety, ak sa nekĺzali takým spôsobom, akoby pevná osoba jasného, zreteľného rozprávačského hlasu bola čímsi, v čo som už neveril, alebo som to nedokázal oceniť“.

 

Pôžitok z tejto metódy posilňuje čitateľovu schopnosť vcítiť sa do pohľadov autorom ľubovoľne vybraných postáv, testuje jeho ostražitosť a núti uvažovať o rozprávačskom umení ako takom. Chvíľami sa dokonca autorovi celkom dobre darí maskovať, že vlastne nám naozaj ani nemá čo povedať: príbeh, ktorý nám rozpráva, je skôr schematický ako objavný, možno trochu metatextový, príjemne tajomný a atmosférický, spejúci k nevyhnutnej, v tomto prípade však priveľmi vágnej katarzii, ktorá si možno ani nezaslúži dané pomenovanie. Aj keď však čitateľ pristúpi na všetky pravidlá autorovej hry, prestane sa pýtať prečo, zmieri sa s tým, že nedostane veľa odpovedí a že forma naozaj v mnohom predčila obsah, aj tak niekde v pozadí ostáva pocit, že Baricco by svoj talent aj nápad vedel zúročiť lepšie.

 

Kto však má Baricca rád, kto má rád to, že každá jeho nová kniha je iná ako jeho predošlá kniha, a ten, kto si potrpí na štýl viac ako na dej, si však určite nenechá ujsť ani túto novelu, ktorá môže ponúknuť aj niekoľko pekných myšlienok, a hádam aj návodov (keďže o živote, o ľudskom tele a najmä o rozkoši dostáva Mladá nevesta všakovaké explicitné lekcie), na svoje si prídu aj tí, ktorí majú v texte radi erotickejšie ladené pasáže.

 

Vec sa má tak, že niektorí knihy píšu a iní ich čítajú: len Pánboh vie, kto z nich má lepšiu šancu aspoň čosi pochopiť.“

 

A taktiež len Pánboh vie, čo a koľkým čitateľom môže dať táto osobitá kniha. Niečo mi však našepkáva, že svojich čitateľov si nájde. A že pre niektorých možno práve táto knižka bude knižka, o ktorej si bude môcť povedať:

 

Nech už je život akokoľvek nechutný, mám vo vrecku knižočku a vedľa seba ženu, ktorá mi ju darovala. Chápete?“

 

My knihomoli áno.

 

vintage ingmar bergman secrets of women kvinnors vntan

zdroj animácie: giphy.com

 

Recenzovaná kniha: 

Alessandro Baricco: Mladá nevesta. Slovart, 2016. Preklad: Mária Štefanková 

Zopár animovaných filmov, ktoré ocenia najmä dospelí

18.08.2017

Súhrn mojich top animákov, na ktoré treba dozrieť. Azur a Asmar Podmanivý, snivý, s peknou myšlienkou, s ešte krajšími obrazmi, s nezabudnuteľným štýlom animácií a soundtrackom, ktorý viac »

Zaľúbila som sa

08.08.2017

Tou vyvolenou je jedno mladé žieňa. Minule som na ňu len tak hľadela a uvedomila som si, že je veľmi krásna. Aj bez mejkapu. Tak trošku ako dieťa, tak trošku ako dievča, tak trošku ako starenka, viac »

Sex, drogy a Irán: príbeh Marjane Satrapiovej

03.08.2017

Narodila sa do slobodného sveta, ktorý sa postupne premenil na diktatúru. Skutočný príbeh Iránčanky, ktorá emigrovala do Európy, nedokázala však uniesť možnosti slobody. Po návrate do starej viac »

polícia, zásah, Belgicko

V Rotterdame našli dodávku s plynovými bombami, zrušili koncert

23.08.2017 22:47

Holandská polícia pre teroristickú hrozbu zrušila koncert v Rotterdame. Neďaleko miesta konania akcie polícia našla dodávku, v ktorej boli plynové bomby.

Lýbia, rebel

Uneseného líbyjského expremiéra Zajdána pustili

23.08.2017 22:35

Neznámi ozbrojenci ho deväť dní zadržiavali po tom, čo prišiel z Nemecka na návštevu do Tripolisu.

požiar, split, borovicovy les, Split, chorvatsko

Mladá Chorvátka priznala, že založila jeden z ničivých požiarov z pomsty Srbom

23.08.2017 22:13

Chorvátski hasiči pokračujú v boji s množstvom požiarov, ktoré v posledných dňoch ničí rozsiahlu oblasť pozdĺž jadranského pobrežia.

Peter Gajdoš

Pochybnosti o miliardovom nákupe na rezorte obrany

23.08.2017 20:00

Vynárajú sa špekulácie o privysokej cene bojových transportérov na ministerstve obrany a aj o vplyve niektorých zbrojárov, ktorí majú blízko k národniarom.

marbi

"Áno, kniha nám musí niečo dať. Kniha môže niečo dať i tak, že nám niečo vezme. Berúc naše predsudky, dáva nám kniha niečo, totiž viac jasnosti, viac vedenia, než sme mali predtým. Sú knihy, ktoré nielenže niečo berú, ale zoberú nás tak zle, že nás poničia až k tomu stupňu, kedy si človek myslí, že už nemôže ďalej žiť alebo aspoň ďalej žiť ako doteraz." Becher

Štatistiky blogu

Počet článkov: 97
Celková čítanosť: 103914x
Priemerná čítanosť článkov: 1071x

Autor blogu

Kategórie