Založ si blog

Ako ľúbia Arabi

Akosi sme si už zvykli, že spojenie slov „Arab“ a „láska“ v jednej vete vyvolávajú skôr negatívne či ironické konotácie. Stačí si pozrieť videá zobrazujúce popravy „cudzoložníc“ (apropo, v niektorých moslimských krajinách sa za cudzoložstvo považuje aj to, ak je žena znásilnená – samozrejme, vinníčkou je vtedy ona) alebo rôzne (vôbec nie zriedkavé) príbehy európskych/amerických žien, ktoré po veľkej láske zažili veľké vytriezvenie a po ňom často boj o dieťa/holú existenciu. Najnovším fenoménom sa stávajú sobášni podvodníci, fingované sobáše, „prázdninoví snúbenci“… (viac napr. v týždenníku Téma 40/2015).

 

Aj napriek tomu môžeme nájsť v (literárnych) tradíciách arabských národov mnohé oslavné piesne, krásne básne a legendy, ktorých spojivom je oná láska. Jedným z najkrajších arabských diel skúmajúcich, oslavujúcich a analyzujúcich lásku je Holubičkin náhrdelník a či Rozprávanie o láske a milencoch z pera učeného imáma Abú Muhammada Aliho ibn Ahmad ibn Saída Ibn Hazma, ktorý zomrel roku štyristopäťdesiateho šiesteho letopočtu hidžry. U nás de facto neznámy spis možno považovať za porovnateľný s Ovídiovým Umením milovať – v mojich očiach ho dokonca predčil. Že prečo?

 

Súbor veršov, rád a príbehov o láske, ktorý jeho tvorca napísal v Andalúzii približne v roku 1022 (nášho letopočtu) snúbi v sebe čaro arabskej poetiky, moslimskej štylistiky a všeľudskej múdrosti. Formálna stránka môže byť pre našinca zvláštna (zaujímavá?/ očarujúca?/ úsmevná?) – častý výskyt formuliek uvádzajúcich božie meno či vyjadrujúcich úctu spomínaným/citovaným osobám je podmienené časopriestorovým zázemím svojho autora, v tomto ponímaní však rôzne figúry netreba chápať ako niečo rušivé, ale skôr určujúce. Dôležitejšia je beztak obsahová rovina, ktorá zaujme nezvyčajnou nadčasovosťou.  V hlavnej úlohe je pritom láska a všetko, „čo sa v nej a kvôli nej môže prihodiť“.

 

Autor rozdelil text do tridsiatich kapitol, v ktorých rozoberá všetko počnúc od príznakov lásky, cez rôzne spôsoby zaľúbenia sa, postupne nás prevedie etapami jej vývoja, svoje miesto medzi kapitolami majú roztržky, klebety, vernosť, zrada… A napokon aj smutnejšie aspekty, ktoré predstavujú ukončenie vzťahu (alebo aspoň dôvod preň), nevynímajúc ani smrť.

 

Kniha by sa dala čítať ako svedectvo o myšlienkovom zázemí súputníkov svojho tvorcu, keby, pravda, nebola tak nadčasovou: „Keby bola základom lásky krása telesného výzoru, nevyhnutne by to malo za následok, že menej dokonalý výzor by sa nepovažoval za pekný. Často však stretávame takých, čo dávajú prednosť menej dokonalému, hoci vedia o prednostiach dokonalejšieho, avšak nedokážu pred ním uchrániť svoje srdce. Keby bola základom lásky zhoda povahových vlastností, človek by v nijakom prípade nemohol milovať toho, kto mu nepomáha a kto s ním nesúhlasí. A preto vieme, že láska je niečo, čo korení v samotnej duši. Častokrát sa síce stane, že láska vznikne z nejakej príčiny, lenže takáto láska tiež zaniká so zánikom tejto príčiny. Ak ťa niekto má rád iba kvôli nejakej veci, odvráti sa od teba, len čo tá vec pominie.“

 

Kniha čitateľa vovádza do sveta, v ktorom (možno prekvapivo) je láska považovaná za obrovskú hodnotu, hodnú vlastného traktátu; v ktorom je dokonca láska „vysiľujúca choroba a len v nej samej sa skrýva liek proti nej, podľa intenzity jej pôsobenia“. Ľudia v tomto svete sa často (najčastejšie) ľúbia tajne, no o to mocnejšie – nespia, nejedia, snažia sa stretnúť so svojou milovanou či uvidieť svojho milovaného. Často sa zaľúbia len raz a na celý život; láska sa pre nich stáva osudom, požehnaním, a v nevyhnutnom prípade prekliatím, šialenstvom. Aj pre túto okázalú intenzitu môže svet lásky – ako ho vnímal a vykreslil Ibn Hazim – pôsobiť až románovým dojmom.

 

Na rôzne typy čitateľov môže pôsobiť Holubičkin náhrdelník rôzne. Osobne patrím do kategórie tých, ktorých kniha oslovuje – tým nechcem povedať, že sa viem s každou jej myšlienkou stotožniť; dokážem však oceniť ich univerzálnosť umožňujúcu prihovoriť sa aj našincovi. Všetko to arabské je už len odevom textu, ktorý by sa možno nedal napísať hocikde a hocikedy, ale ktorý sa práve pre svoju nadčasovosť hocikde a hocikedy dá čítať. A – možno – aj ako návod, nielen ako zaujímavý historický dokument…

 

Recenzovaná kniha: 

Ibn Hazm: Holubičkin náhrdelník 

Slovenský spisovateľ, 1984

Preklad: Ladislav Drozdík 

Najkrajšie detské knihy (nielen) pod stromček

14.12.2017

Najkrajšie detské knižky sú podľa mňa také, ktoré majú čaro a hodnotu, aj keď po nich človek siahne s odstupom rokov. A keď mu veľa – a možno aj viac – povedia, i keď už úplne vyrastie. viac »

Modlitba za Černobyľ

11.12.2017

"Som svedok Černobyľu... Najdôležitejšej udalosti dvadsiateho storočia, a to bez ohľadu na strašné vojny a revolúcie, pre ktoré si budeme toto storočie pamätať. (...) Ja sa na Černobyľ viac »

Ako sa mali slovenskí (a českí) Nemci po vojne

07.12.2017

Strata (občianskych) práv, ponižovanie, šikana, konfiškovanie majetku, dobytčie vagóny. Scenár, ktorý poznáme z učebníc dejepisu. Máloktorá však učí, že toto u nás zažívali viaceré viac »

skalica

Únia už chráni aj Skalický rubín

15.12.2017 14:02

Európska komisia schválila žiadosť o zápis vína do registra Chránených označení pôvodu (CHOP) pre slovenský „Skalický Rubín“.

Dom Maríny

Štiavnický Dom Maríny, pútnické miesto lásky

15.12.2017 14:00

Originálne faksimile viac ako stosedemdesiatročného rukopisu básne Marína a ďalšie magické okamihy. Turistom ich ponúkne Dom Maríny v Banskej Štiavnici.

DANKO: Stretnutie s predsedom Matice slovenskej

Danko: Matica by sa mala angažovať aj v zmenách vo vyučovacích procesoch

15.12.2017 13:55

Šéf Matice Gešper zdôraznil, že budúci rok nás čakajú mnohé významné výročia a pri tej príležitosti pripraví viaceré podujatia.

trieda, žiaci

Vyšetrovanie v Austrálii odhalilo zneužívanie tisícok detí

15.12.2017 13:13

Najčastejšie spomínanými vinníkov boli duchovní a učitelia.

marbi

"Áno, kniha nám musí niečo dať. Kniha môže niečo dať i tak, že nám niečo vezme. Berúc naše predsudky, dáva nám kniha niečo, totiž viac jasnosti, viac vedenia, než sme mali predtým. Sú knihy, ktoré nielenže niečo berú, ale zoberú nás tak zle, že nás poničia až k tomu stupňu, kedy si človek myslí, že už nemôže ďalej žiť alebo aspoň ďalej žiť ako doteraz." Becher

Štatistiky blogu

Počet článkov: 113
Celková čítanosť: 123431x
Priemerná čítanosť článkov: 1092x

Autor blogu

Kategórie