Založ si blog

Ako ľúbia Arabi

Akosi sme si už zvykli, že spojenie slov „Arab“ a „láska“ v jednej vete vyvolávajú skôr negatívne či ironické konotácie. Stačí si pozrieť videá zobrazujúce popravy „cudzoložníc“ (apropo, v niektorých moslimských krajinách sa za cudzoložstvo považuje aj to, ak je žena znásilnená – samozrejme, vinníčkou je vtedy ona) alebo rôzne (vôbec nie zriedkavé) príbehy európskych/amerických žien, ktoré po veľkej láske zažili veľké vytriezvenie a po ňom často boj o dieťa/holú existenciu. Najnovším fenoménom sa stávajú sobášni podvodníci, fingované sobáše, „prázdninoví snúbenci“… (viac napr. v týždenníku Téma 40/2015).

 

Aj napriek tomu môžeme nájsť v (literárnych) tradíciách arabských národov mnohé oslavné piesne, krásne básne a legendy, ktorých spojivom je oná láska. Jedným z najkrajších arabských diel skúmajúcich, oslavujúcich a analyzujúcich lásku je Holubičkin náhrdelník a či Rozprávanie o láske a milencoch z pera učeného imáma Abú Muhammada Aliho ibn Ahmad ibn Saída Ibn Hazma, ktorý zomrel roku štyristopäťdesiateho šiesteho letopočtu hidžry. U nás de facto neznámy spis možno považovať za porovnateľný s Ovídiovým Umením milovať – v mojich očiach ho dokonca predčil. Že prečo?

 

Súbor veršov, rád a príbehov o láske, ktorý jeho tvorca napísal v Andalúzii približne v roku 1022 (nášho letopočtu) snúbi v sebe čaro arabskej poetiky, moslimskej štylistiky a všeľudskej múdrosti. Formálna stránka môže byť pre našinca zvláštna (zaujímavá?/ očarujúca?/ úsmevná?) – častý výskyt formuliek uvádzajúcich božie meno či vyjadrujúcich úctu spomínaným/citovaným osobám je podmienené časopriestorovým zázemím svojho autora, v tomto ponímaní však rôzne figúry netreba chápať ako niečo rušivé, ale skôr určujúce. Dôležitejšia je beztak obsahová rovina, ktorá zaujme nezvyčajnou nadčasovosťou.  V hlavnej úlohe je pritom láska a všetko, „čo sa v nej a kvôli nej môže prihodiť“.

 

Autor rozdelil text do tridsiatich kapitol, v ktorých rozoberá všetko počnúc od príznakov lásky, cez rôzne spôsoby zaľúbenia sa, postupne nás prevedie etapami jej vývoja, svoje miesto medzi kapitolami majú roztržky, klebety, vernosť, zrada… A napokon aj smutnejšie aspekty, ktoré predstavujú ukončenie vzťahu (alebo aspoň dôvod preň), nevynímajúc ani smrť.

 

Kniha by sa dala čítať ako svedectvo o myšlienkovom zázemí súputníkov svojho tvorcu, keby, pravda, nebola tak nadčasovou: „Keby bola základom lásky krása telesného výzoru, nevyhnutne by to malo za následok, že menej dokonalý výzor by sa nepovažoval za pekný. Často však stretávame takých, čo dávajú prednosť menej dokonalému, hoci vedia o prednostiach dokonalejšieho, avšak nedokážu pred ním uchrániť svoje srdce. Keby bola základom lásky zhoda povahových vlastností, človek by v nijakom prípade nemohol milovať toho, kto mu nepomáha a kto s ním nesúhlasí. A preto vieme, že láska je niečo, čo korení v samotnej duši. Častokrát sa síce stane, že láska vznikne z nejakej príčiny, lenže takáto láska tiež zaniká so zánikom tejto príčiny. Ak ťa niekto má rád iba kvôli nejakej veci, odvráti sa od teba, len čo tá vec pominie.“

 

Kniha čitateľa vovádza do sveta, v ktorom (možno prekvapivo) je láska považovaná za obrovskú hodnotu, hodnú vlastného traktátu; v ktorom je dokonca láska „vysiľujúca choroba a len v nej samej sa skrýva liek proti nej, podľa intenzity jej pôsobenia“. Ľudia v tomto svete sa často (najčastejšie) ľúbia tajne, no o to mocnejšie – nespia, nejedia, snažia sa stretnúť so svojou milovanou či uvidieť svojho milovaného. Často sa zaľúbia len raz a na celý život; láska sa pre nich stáva osudom, požehnaním, a v nevyhnutnom prípade prekliatím, šialenstvom. Aj pre túto okázalú intenzitu môže svet lásky – ako ho vnímal a vykreslil Ibn Hazim – pôsobiť až románovým dojmom.

 

Na rôzne typy čitateľov môže pôsobiť Holubičkin náhrdelník rôzne. Osobne patrím do kategórie tých, ktorých kniha oslovuje – tým nechcem povedať, že sa viem s každou jej myšlienkou stotožniť; dokážem však oceniť ich univerzálnosť umožňujúcu prihovoriť sa aj našincovi. Všetko to arabské je už len odevom textu, ktorý by sa možno nedal napísať hocikde a hocikedy, ale ktorý sa práve pre svoju nadčasovosť hocikde a hocikedy dá čítať. A – možno – aj ako návod, nielen ako zaujímavý historický dokument…

 

Recenzovaná kniha: 

Ibn Hazm: Holubičkin náhrdelník 

Slovenský spisovateľ, 1984

Preklad: Ladislav Drozdík 

Najkrajšie knižné obálky 2016: prekvapili Slováci viac než anglofónny trh?

04.02.2017

Vraví sa, že nesúď knihu podľa obalu. Súhlasím. Platí však aj to, že vďaka peknému obalu si človek (najmä ten nezorientovaný v množstve anotácií) knihu ľahšie všimne a obľúbi. V viac »

13 kvalitných romantických filmov

30.01.2017

Titanic či Hriešny tanec pozná takmer každý. V tomto zozname však nájdete filmy, za ktorých sledovanie sa nemusí hanbiť ani chlap. Dôkazy, že "romantický" nemusí byť synonymom "nekvalitného". viac »

Nežije náhodou vo vašom byte cudzia žena?

07.01.2017

Na začiatku bola novinová správa v japonských novinách: osamelý muž si začal všímať, že mu miznú veci. Nie dramaticky, nie hodnotné. Jogurt, džús... Najprv si myslel, že je paranoidný. viac »

KOALÍCIA: Robert Fico

Slovensko pre dvojakú kvalitu potravín iniciovalo summit V4

23.02.2017 18:29

Slovensko pre problematiku dvojakej kvality potravín v rámci členských štátov Európskej únie iniciovalo summit premiérov Višegrádskej štvorky.

Andrej Kiska

Kiska: Záväzok Slovenska voči NATO je potrebné naplniť

23.02.2017 17:50

Záväzok Slovenska voči NATO je podľa prezidenta SR Andreja Kisku potrebné naplniť.

paríž, rukojemnícka dráma, polícia,

Parížski tínedžeri zablokovali školy horiacimi kontajnerami

23.02.2017 16:50

Parížski tínedžeri vo štvrtok zablokovali 16 mestských stredných škôl horiacimi kontajnermi a provizórnymi barikádami na protest proti údajnému znásilneniu mladého černocha.

Geert Wilders

Wilders pre únik informácií zrušil verejné aktivity svojej strany

23.02.2017 16:32

Holandský krajne pravicový politik Geert Wilders vo štvrtok až do odvolania zrušil všetky verejné podujatia svoje Strany pre slobodu (PVV).

marbi

"Áno, kniha nám musí niečo dať. Kniha môže niečo dať i tak, že nám niečo vezme. Berúc naše predsudky, dáva nám kniha niečo, totiž viac jasnosti, viac vedenia, než sme mali predtým. Sú knihy, ktoré nielenže niečo berú, ale zoberú nás tak zle, že nás poničia až k tomu stupňu, kedy si človek myslí, že už nemôže ďalej žiť alebo aspoň ďalej žiť ako doteraz." Becher

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 80147x
Priemerná čítanosť článkov: 943x

Autor blogu

Kategórie